Digital Excellence HUB

Nowy pułap możliwości

Autor: Wanda Żółcińska | 20-05-26 18:17

Co oznacza w praktyce porozumienie Chmury Krajowej i Microsoft i jak zmieni się krajobraz transformacji chmurowych w Polsce? Podczas spotkania specjalnego CIONET Polska z Microsoft & Operatorem Chmury Krajowej, Krzysztof Frydrychowicz (w ramach naszego porannego standupu) rozmawiał z Michałem Potoczkiem – CEO Operatora Chmury Krajowej i Bartoszem Stebnickim, członkiem zarządu Microsoft w Polsce odpowiedzialnym za sektor publiczy.

Przedstawiamy kilka najważniejszych myśli/wniosków z rozmowy.

  • Negocjacje Operatora Chmury Krajowej i Microsoft trwały 18 miesięcy – czyli właściwie od momentu uruchomienia Chmury Krajowej.
  • Po oficjalnym ogłoszeniu nowej inicjatywy, pojawiło się ogromne zainteresowanie ze strony firm, które wcześniej nie miały odwagi na transformację cloudową – następuje zmiana mentalności i otwarcie na zupełnie nowe możliwości.
  • Na początku była mowa o nowym regionie Azure w Polsce, polskiej lokalizacji dla klientów, dostępnej tuż za rogiem. Jednak w trakcie dalszych rozmów okazało się, że są także inne bardzo ważne aspekty - trzeba pomóc firmom efektywnie korzystać z cloudu. Cały program ma umożliwić wsparcie procesów transformacji dla klientów i ułatwić im budowanie przewagi konkurencyjnej. Do tego dochodzą świetne warunki komercyjne, to znaczący wyróżnik dla usług wokół Azure i Office 365.
  • Bardzo ważnym elementem projektu jest edukacja. Porozumienie między Microsoft i OChK zakłada przeszkolenie i wykształcenie ogromnej liczby osób. Samo posiadanie i używanie cloudu nie gwarantuje ani zdobycia przewagi konkurencyjnej ani nowych możliwości. Dopiero dzięki wykształceniu specjalistów, którzy będą potrafili wykorzystać technologię, będzie możliwe wybudowanie ekosystemu. Administracja publiczna będzie mogła używać najnowocześniejszych technologii.
  • Droga do chmury jest bardzo złożona, nie wystarczy po prostu kupić usługę. Trzeba przeprowadzić assesment, zmienić się organizacyjnie, i to nie tylko w IT, ale w całej firmie – to zmiana procesów zakupowych, administracyjnych, kultury pracy. Dostawca zapewnia dostęp do platformy, udostępnia know-how, wspiera w tworzeniu strategii i wprowadzaniu planu migracji, efektywnym zarządzaniu cloudem. Pokazuje, w jaki sposób konsumować chmurę, wyciągnąć z niej maksymalnie dużo biznesowo.
  • W OChK zespół wspierający klientów w „road to cloud” liczy ponad 100 osób. Działa cały ekosystem wyspecjalizowanych partnerów transformacyjnych, którzy aktywnie uczestniczą w procesie.