REstart Program
DE Model

Nowe technologie ułatwią sklepom przetwarzanie informacji zwrotnej

19-06-06 23:50

Rozwiązania technologiczne nie tylko ułatwiają zarządzanie setkami sklepów w sieci handlowej, ale pomagają też uporać się z najtrudniejszym wyzwaniem, czyli zbieraniem, analizą i opracowaniem wniosków z informacji zwrotnej powiedział Piotr Aftewicz z Billennium.

Billennium to firma technologiczna zajmująca się tworzeniem innowacyjnych rozwiązań dla biznesu, oferująca usługi i produkty IT. Jednym z nich jest Paperless Retail. 

"System, który opracowaliśmy w Billennium, umożliwia interakcję i zbieranie informacji na wszystkich poziomach rozproszonej sieci sprzedaży (pracownik, właściciel sklepu, kierownik regionalny, centrala). Dzięki temu wiadomo, co powinno zostać zmienione lub usprawnione, aby doświadczenia klienta w sklepie były jeszcze lepsze i pełniejsze. Platforma Paperless Retail łączy zarządzanie zadaniami, Digital Signage (narzędzia do ustandaryzowanej komunikacji marketingowej w wielu miejscach i na wielu nośnikach elektronicznych), czujniki Internetu Rzeczy (IoT) i analitykę biznesową. Na podstawie zebranych i przeanalizowanych danych użytkownicy platformy mają możliwość wyciągania wniosków, które bezpośrednio przekładają się na właściwe decyzje biznesowe, a to m.in. wpływa na optymalizację kosztów obsługi klienta" - wyjaśnił Aftewicz, który jest członkiem zarządu Billennium ds. produktów.

Jak zauważył ekspert, struktura sieci handlowych jest zazwyczaj taka sama: punkt sprzedażowy, region, centrala. "Na początku stworzyliśmy system zarządzania zadaniami, które załoga otrzymuje i w aplikacji może odznaczać już zrealizowane. Centrala za pomocą naszego rozwiązania ma możliwość ustalenia np., czy w każdym punkcie sprzedażowym o godzinie 6:00 włączone są już wszystkie urządzenia do hot dogów. Jeśli któreś nie jest, system informuje, że potrzebna jest reakcja osoby odpowiedzialnej" - zauważył.

Kolejnym etapem rozwoju platformy było wdrożenie Digital Signage. "Okazuje się, że dużym wyzwaniem jest wprowadzenie promocji na dane produkty jednolicie w całej sieci posiadanych punktów. Manualna realizacja tego zadania jest czasochłonna i nie zawsze skuteczna, a często nie wiadomo nawet czy dany sklep w ogóle ma na stanie objęty promocją asortyment. Trzeba zaznaczyć, że np. opóźnienie dystrybucji informacji o promocjach może spowodować, że punkt osiągnie znacznie mniejsze zyski" - podkreślił Aftewicz.

Prototypowe rozwiązanie jest gotowe do wdrożenia w pierwszych sklepach w obszarze zarządzania kampaniami marketingowymi. "Na zamontowanych ekranach wyświetla się reklama dotycząca promocji, a w momencie rozpoczęcia jej dystrybucji automatycznie zmieniają się ceny na półkach, gdzie zamontowane są elektroniczne etykiety" - wyjaśnił członek zarządu ds. produktów. "System sprawdza się również w takich sytuacjach, jak awaria lodówki, w której są np. lody, czy gdy kierownik zapomina zgasić światło na zapleczu przed zamknięciem. Aplikacja nie tylko powiadamia kierownika i pozwala mu przekazać sprawę do serwisanta, ale również proponuje ogłoszenie promocji na produkty, które w urządzeniu się znajdowały" - dodał.

"Najczęściej sieci handlowe wdrażają to rozwiązanie partiami, w kilku sklepach jednocześnie. Obecnie mamy gotową wersję systemu, którą poprzez subskrypcję dostarczamy w technologii chmurowej. Dwa do trzech dni zajmuje konfiguracja systemu i dostosowanie go do potrzeb klienta. W tym czasie zapoznajemy się z danymi dotyczącymi firmy, m.in. liczbą pracowników, rodzajem zadań oraz oczekiwaniami klienta" – zaznaczył Aftewicz. Wdrożenie bardziej rozbudowanej wersji systemu zajmuje zazwyczaj od dwóch do maksymalnie trzech tygodni, najbardziej czasochłonne jest przygotowanie treści, która ma być wyświetlana w sklepie.

Poza Żabką nad wdrożeniem rozwiązań Billennium w swoich sieciach handlowych pracuje również m.in. Neonet. Sieć detaliczna z branży RTV i AGD do końca kwietnia uruchomi w pierwszych punktach sprzedaży pilotażowy system zarządzania dla kierowników. 

 

Tutaj daj znać, jeśli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych inicjatywach