Digital Excellence HUB

Finalista Digital Excellence Awards 2018: AXA Ubezpieczenia

Autor: Digital Excellence Group | 18-10-13 13:23

Finalista: AXA Ubezpieczenia

Wdrożenie: Transformacja procesów likwidacji szkód

W drugiej połowie 2016 r. dział obsługi szkód komunikacyjnych AXA podjął się cyfrowej i kulturowej transformacji. Rozpoczął rewolucję wykorzystując moment zmian organizacyjnych – łączenia operacyjnego przejętych spółek Liberty Ubezpieczenia i BRE Ubezpieczenia. Mierzalne rezultaty zostały osiągnięte zarówno w wymiarze finansowym, jakościowym, jak i kulturowym.

Radykalne zmiany były konieczne ze względu na problemy, z którymi AXA się borykała: dwucyfrową inflacją szkodową oraz dużą ilością reklamacji, a w efekcie spadkiem rentowności biznesu. Nowa filozofia działania opierała się na założeniu, że wysoka jakość likwidacji szkód jest kluczową obietnicą ubezpieczyciela wobec klientów.

Transformacja opierała się na dwóch filarach: zmiana kultury organizacji i wdrożenie nowych narzędzi cyfrowych. Relacje z klientem od tej pory polegają na regularnym i precyzyjnym informowaniu o statusie szkody i bezpośrednim kontakcie pracowników, również menedżerów, z klientami, aby u źródła dowiedzieć się czy AXA wywiązuje się ze swoich obietnic. W oparciu o tę wiedzę na bieżąco wprowadzane są konkretne modyfikacje w procesach. Dla realizacji tej transformacji kluczowe były zmiany technologiczne – w tym nowe systemy informatyczne do zarządzania pracą i aplikacje dla klientów do samodzielnej likwidacji prostych szkód. Dzięki wdrożeniu jednego systemu obsługowego, ujednolicono procesy dla całego portfela polis - w tym Liberty i BRE Ubezpieczenia. W AXA rozpoczęto również wdrożenie robotyki i sztucznej inteligencji.

 

Co jest najważniejszym osiągnięciem tej transformacji?

Grzegorz Anczewski: Najbardziej jesteśmy dumni ze zmiany kulturowej, bo ona była kluczowa. Chodziło o to, żeby zmienić przekonania pracowników, poderwać ich wizją, która początkowo wydawała się poza naszym zasięgiem – aby zachwycać klientów. Cieszę się, że mogliśmy wprowadzić metodyki lean i agile, bo dzięki nim wprowadzaliśmy zmiany technologiczne i procesowe szybciej i zawsze weryfikując, jak wpływają na ocenę ze strony klienta. W efekcie, osiągnęliśmy niebywałą wręcz poprawę wskaźników zadowolenia klientów, zyskowności i efektywności.

 

Zespół:

Grzegorz Anczewski - Dyrektor Obszaru Operacji i Obsługi Szkód

Luiza Janota-Głuchowska - Dyrektor Departamentu Operacyjnej Obsługi Szkód,

Wojciech Groblewski - Dyrektor Obsługi Szkód Złożonych,

Bartosz Kolasa - Dyrektor Departamentu Strategii i Rozwoju

 

 

Korzyści mierzalne:

  • 97% odbieranych telefonów od klientów
  • 60% mniej klientów wracających z roszczeniami lub niezadowolonych
  • Jednocyfrowa inflacja szkodowa
  • Lepsza jakość obsługi klientów
  • Dzięki obniżeniu kosztów działalności większa konkurencyjność

 

Korzyści niemierzalne:

  • Nowa kultura organizacji oparta o jasną wizję, aby zachwycać klienta
  • Wprowadzenie metod agile i lean w DNA organizacji wspierających eksperymentowanie
  • Wdrożenie nowych narzędzi IT wspierających proces likwidacji szkód oraz autorskiego narzędzia do zarządzania pracą ludzi
  • Integracja technologiczna rozwiązań partnerów
  • Lepsze wykorzystywanie danych w procesach antyfraudowych
  • Nowy element obsługi szkód: samochód zastępczy w modelu car sharing.