Digital Excellence HUB

#raport: Dwa światy cyfryzacji

Autor: Digital Excellence Group | 19-03-08 17:24

Dla ¾ liderów polskiego biznesu biorących udział w badaniu Microsoft i firmy Neurohm, cyfrowa transformacja jest jednym z kluczowych filarów ich strategii. Co ciekawe, 38 proc. respondentów jest w pełni przekonana, że ich firma dobrze rozumie potrzeby klienta w erze cyfrowej. Z drugiej strony, ¼ uczestników badania odpowiedziało przeciwnie, a ich deklaracja była równie mocna w sferze emocjonalnej. Opinie polskich menedżerów wskazują na istnienie dwóch światów w rzeczywistości biznesowej. Z jednej strony decydentom towarzyszy niepewność, co do efektów zastosowania cyfrowych narzędzi, z drugiej zaś jest dużo firm, które już teraz uzyskują pozytywne efekty cyfrowej transformacji.

Badaniem zostało objętych 216 polskich liderów IT i biznesu, którzy przedstawili swoje opinie na temat działania przedsiębiorstw w erze cyfrowej zmiany. Metodologia badania nie skupiała się jedynie na kwestii deklaracji respondentów, analizowano również stopień ich emocjonalnej pewności dotyczącej wyboru[1].

„Kluczem do zrozumienia dzisiejszego klienta, jego zachowań, potrzeb i oczekiwań jest właśnie cyfryzacja” – mówi Magda Taczanowska, Członek Zarządu, Dyrektor Segmentu Enterprise w polskim oddziale Microsoft. „Badania pokazują, że firmy nie rozumieją w pełni kim jest klient w erze cyfrowej i w związku z tym nie mogą być pewne, czy decyzje biznesowe które podejmują w obszarze cyfryzacji produktów i usług są na pewno trafione i spełniają jego oczekiwania. Polegają bardziej na przeczuciach, wybierając z szerokiego spektrum dostępnych rozwiązań, co powoduje, że nie zawsze są w stanie otrzymać pożądane efekty. Dlatego tak ważne jest czerpanie z doświadczeń firm, które przeszły już tę drogę i z sukcesem wdrożyły cyfrowe rozwiązania z myślą o swoich klientach”.

Szybka droga do korzyści

Prawie wszyscy respondenci (92 proc.) przyznali zgodnie, że narzędzia cyfrowe skracają czas wprowadzenia nowych produktów i usług na rynek. 80 proc. ankietowanych potwierdziło również, że cyfryzacja usług i produktów przynosi wzrost biznesu w ich firmach. Trzeba jednak podkreślić, że wyrazili przy tym umiarkowany poziom emocjonalnej pewności.

Chmura obliczeniowa, Internet Rzeczy, sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe, rzeczywistość mieszana i wiele innych dostępnych rozwiązań stymulują przedsiębiorstwa i instytucje do rozwoju. Tempo osiągnięcia gotowości rynkowej, wynikające ze skrócenia czasu wprowadzania produktów i usług na rynek, może decydować o przewadze konkurencyjnej firmy. Z drugiej strony średni poziom prezentowanej pewności dowodzi, że nie wszyscy spośród respondentów doświadczyli tego zjawiska.

Pewny jak chmura

Badanie wyraźnie pokazuje, że polscy liderzy IT i biznesu nie mają wątpliwości co do efektów zastosowania chmury obliczeniowej. Niemal 60 proc. respondentów jest pewnych, że rozwiązania oparte na chmurze są bezpieczne oraz że będą je stosować w najbliższej przyszłości (63 proc.). Deklarowane przekonanie o bezpieczeństwie chmury jest tym istotniejsze, że 88 proc. badanych jest całkowicie pewnych, że cyberataki są realnym zagrożeniem dla ich firmy.

„Katalizatorem dla transformacji cyfrowej przedsiębiorstw jest bez wątpienia chmura. To tutaj tkwi największy cyfrowy potencjał” – podkreśla Paweł Jakubik, Dyrektor ds. Transformacji Cyfrowej w Chmurze z polskiego oddziału Microsoft. „Zalety przetwarzania w chmurze są nie do zakwestionowania: elastyczność, łatwość użycia, poziom bezpieczeństwa czy przewaga ekonomiczna nad tradycyjnymi metodami dostarczania usług. Wyniki badania pokazują jednoznacznie, że firmy jak mówią o chmurze to z pełnym do niej przekonaniem i planują dalszy rozwój rozwiązań opartych o cloud. Nie można jednak nie dostrzegać, że spora część respondentów nie ma w tym zakresie zdania”.

Pełny raport z wynikami badania znajdziecie na stronie: 

 www.transformationlab.pl


[1] Informacje o badaniu: Badania były realizowane w maju 2018 roku wg. metodologii BIOCODE online. W badaniu wzięło udział 216 przedstawicieli zarządów i kluczowych CIO firm w Polsce.