Nowa normalność pracy zdalnej – krótki przewodnik
Podczas spotkania on-line w ramach Digital HR Wojciech Paździor, CEO Active Strategy, dzielił się z nami dobrymi praktykami i cennymi wskazówkami na czas kwarantanny i zdalnej pracy na niespotykaną dotąd skalę. Wojtek ma w tym ogromne doświadczenie – sam od 8 lat pracuje z domu, jego firma to rozproszony zespół, który specjalizuje się w doskonaleniu kompetencji menedżerskich i rozwoju zespołów w dynamicznie rozwijających się organizacjach. Oto krótki poradnik Wojtka, jak dbać o ludzi/zespół w czasie nowej normalności, którą stała się praca z domu i odpowiedzieć na nowe wyzwania, które stanęły przed działami HR:
- Nie należy czekać z trudnymi tematami/informacjami do większego spotkania (które jest wyznaczone np. raz na tydzień). Często drobne sprawy urastają do dużych konfliktów, pretensji, wielkich emocji.
- Zaakceptujmy fakt, że ludzie mają obawy – o zdrowie, przyszłość, zatrudnienie. Firma powinna pokazać, że dba o bezpieczeństwo ludzi. HR ma tu bardzo ważną rolę do odegrania.
- Prawdziwym testem dla liderów są kryzysy. Łatwo jest być przywódcą, kiedy wszystko idzie świetnie. Teraz zobaczymy, kto jest dobrym pracodawcą, gdzie górnolotne wartości są naprawdę przestrzegane, a gdzie są tylko na papierze.
- Ważna jest świadomość tego, gdzie jesteśmy. HR może pomóc w jak najszybszym przeprowadzeniu firmy przez klasyczne etapy kryzysu (zaprzeczenie, gniew, negocjacje, depresja, akceptacja) - do fazy uczenia się nowych sposobów pracy i zaakceptowania, że to nowa normalność na kilka najbliższych miesięcy. Jeśli prześpimy tę szansę, to stracimy zaufanie pracowników.
Co można zrobić:
- Zapewnij bezpieczeństwo pracownikom. Zadaniem HR jest wsparcie, przypominanie menedżerom o ich odpowiedzialności za zespół. Moment ratowania biznesu mamy już za sobą, teraz trzeba zadbać o nowe status quo.
- Zapewnij bezpieczeństwo firmy – tego pracownicy mogą nie rozumieć, trzeba im to uświadomić. Warto przedstawić plan kryzysowy, nowe zasady, oczekiwania od liderów i pracowników.
- Potrzebna jest częsta, systematyczna komunikacja.
- Krótkie spotkania, szybkie decyzje i wdrażanie rozwiązań.
- Uważaj na konflikty – trzeba uświadomić menedżerów, liderów, całe zespoły, że teraz bardzo łatwo o konflikt. Większość zespołów opiera się na komunikacji pisemnej, a tam łatwo o pochopną interpretację i nadinterpretację, to może wywołać szybką lawinę negatywnych emocji.
- Warto powiedzieć otwarcie, że jesteśmy w takiej sytuacji – jesteśmy podenerwowani, bądźmy na to wrażliwi i uważni na siebie nawzajem.
- Ludzie potrzebują relacji – trzeba im to w zdalnej formie zapewnić.
- Zapewnij zastępstwo dla osób o krytycznym znaczeniu w organizacji
O co liderzy powinni zadbać?
- Firmy potrzebują teraz spokojnych zdecydowanych liderów, którzy są z ludźmi, pokazują swoją postawą, że panują nad sytuacją.
- Wspieraj organizację, a nie tylko ludzi.
Ludzie potrzebują oparcia, szefowie mają na to ogromny wpływ, edukacja jest teraz bardzo ważna. HR ma do tego wystarczającą siłę, jeśli ma wypracowaną pozycję strategicznego menedżera biznesowego.