REstart Program
DE Model

NOWA NORMALNOŚĆ - NAJWAŻNIEJSZY TEST DLA LIDERÓW

20-03-31 15:51

Nowa normalność pracy zdalnej – krótki przewodnik

Podczas spotkania on-line w ramach Digital HR Wojciech Paździor, CEO Active Strategy, dzielił się z nami dobrymi praktykami i cennymi wskazówkami na czas kwarantanny i zdalnej pracy na niespotykaną dotąd skalę. Wojtek ma w tym ogromne doświadczenie – sam od 8 lat pracuje z domu, jego firma to rozproszony zespół, który specjalizuje się w doskonaleniu kompetencji menedżerskich i rozwoju zespołów w dynamicznie rozwijających się organizacjach. Oto krótki poradnik Wojtka, jak dbać o ludzi/zespół w czasie nowej normalności, którą stała się praca z domu i odpowiedzieć na nowe wyzwania, które stanęły przed działami HR: 

  • Nie należy czekać z trudnymi tematami/informacjami do większego spotkania (które jest wyznaczone np. raz na tydzień). Często drobne sprawy urastają do dużych konfliktów, pretensji, wielkich emocji.
  • Zaakceptujmy fakt, że ludzie mają obawy – o zdrowie, przyszłość, zatrudnienie. Firma powinna pokazać, że dba o bezpieczeństwo ludzi. HR ma tu bardzo ważną rolę do odegrania.
  • Prawdziwym testem dla liderów są kryzysy. Łatwo jest być przywódcą, kiedy wszystko idzie świetnie. Teraz zobaczymy, kto jest dobrym pracodawcą, gdzie górnolotne wartości są naprawdę przestrzegane, a gdzie są tylko na papierze.
  • Ważna jest świadomość tego, gdzie jesteśmy. HR może pomóc w jak najszybszym przeprowadzeniu firmy przez klasyczne etapy kryzysu (zaprzeczenie, gniew, negocjacje, depresja, akceptacja) - do fazy uczenia się nowych sposobów pracy i zaakceptowania, że to nowa normalność na kilka najbliższych miesięcy. Jeśli prześpimy tę szansę, to stracimy zaufanie pracowników.

Co można zrobić:

  • Zapewnij bezpieczeństwo pracownikom. Zadaniem HR jest wsparcie, przypominanie menedżerom o ich odpowiedzialności za zespół. Moment ratowania biznesu mamy już za sobą, teraz trzeba zadbać o nowe status quo.
  • Zapewnij bezpieczeństwo firmy – tego pracownicy mogą nie rozumieć, trzeba im to uświadomić. Warto przedstawić plan kryzysowy, nowe zasady, oczekiwania od liderów i pracowników.
  • Potrzebna jest częsta, systematyczna komunikacja.
  • Krótkie spotkania, szybkie decyzje i wdrażanie rozwiązań.
  • Uważaj na konflikty – trzeba uświadomić menedżerów, liderów, całe zespoły, że teraz bardzo łatwo o konflikt. Większość zespołów opiera się na komunikacji pisemnej, a tam łatwo o pochopną interpretację i nadinterpretację, to może wywołać szybką lawinę negatywnych emocji.
  • Warto powiedzieć otwarcie, że jesteśmy w takiej sytuacji – jesteśmy podenerwowani, bądźmy na to wrażliwi i uważni na siebie nawzajem.
  • Ludzie potrzebują relacji – trzeba im to w zdalnej formie zapewnić.
  • Zapewnij zastępstwo dla osób o krytycznym znaczeniu w organizacji

O co liderzy powinni zadbać?

  • Firmy potrzebują teraz spokojnych zdecydowanych liderów, którzy są z ludźmi, pokazują swoją postawą, że panują nad sytuacją.
  • Wspieraj organizację, a nie tylko ludzi.

Ludzie potrzebują oparcia, szefowie mają na to ogromny wpływ, edukacja jest teraz bardzo ważna. HR ma do tego wystarczającą siłę, jeśli ma wypracowaną pozycję strategicznego menedżera biznesowego.

Digital HR Community na LinkedIn

Zapraszamy Was do przetestowania otwartego podejścia do dzielenia się Waszymi dobrymi praktykami i wyzwania w gronie społeczności Digital HR.

LOGOS-1

Tutaj daj znać, jeśli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych inicjatywach