REstart Program
DE Model

Kreatywność, IOT i nowe spojrzenie na biznes

Digital Excellence Group
20-01-24 12:26

Jak zbudować idealny zespół? Jak z sukcesem wplatać w codzienną pracę wprowadzanie przełomowych innowacji? Cybercom, który odnosi niekwestionowane sukcesy w tych obszarach, zdradza nam swoje metody.

Czym Cybercom zajmuje się w Polsce? Od jak dawna tu jesteście, co charakteryzuje polski rynek?

Wywodzimy się ze Skandynawii, ale na polskim rynku jesteśmy obecni od 22 lat. Nasze operacje w Polsce to przede wszystkim softwarehouse, wspierany prężnie działającą Innovation Zone, w której mieliśmy przyjemność gościć nasze wspólne warsztaty. To ważny dla nas obszar działania. Innovation Zone to nie tylko fizyczna przestrzeń, w której pracujemy nad nowymi rozwiązaniami, ale przede wszystkim określone podejście do innowacji: otwarty umysł i odwaga do podważania status quo.       

IoT w praktyce – w jaki sposób wygląda holistyczne podejście do zagadnienia? Na co organizacje powinny zwrócić uwagę?

Holistyczne podejście do IoT to przede wszystkim postrzeganie projektów w kontekście całego biznesu. Żadne wdrożenie nie funkcjonuje w próżni. Niezależnie od tego, czy modernizowany fragment naszego biznesu to niewielka aplikacja czy dużo większy element środowiska technologicznego – każdy proces powinien być nie tylko doraźną modernizacją, ale też fundamentem pod kolejne rozwiązania. Warto podejść do sprawy od strony rzetelnego audytu, żeby na dobrze znanym status quo nabudowywać z głową. I z myślą o następnych krokach. To ważne, bo jeśli czegoś jesteśmy pod względem technologii pewni, to tego, że rozwija się dynamicznie i rozwijać nie przestanie.

Drugi aspekt – dla nas w Cybercom szczególnie ważny – to dopilnowanie, żeby te nowe wdrożenia przesuwały biznes w kierunku bycia netto pozytywnym. Ruchy konsumenckie zmierzające do przywrócenia światu równowagi mają ograniczony zasięg. Na nas, na biznesie, spoczywa wielka odpowiedzialność za zadbanie o to, żeby nasze produkty i usługi dostarczały światu pozytywnej wartości, przekraczającej społeczne i środowiskowe koszty ich produkcji. To brzmi nieco enigmatycznie, ale tuż za granicami Polski znajdziemy wiele biznesowych dowodów na wykonalność takich założeń.

Kluczem do tej zmiany jest zrównoważona cyfryzacja. 93% ze wszystkich prowadzonych w grupie Cybercom projektów ma czynnik adresujący  wypracowane przez ONZ cele zrównoważonego rozwoju. Dowodzi to, że można rozwijać biznes i zwiększać rentowność firmy, a jednocześnie dbać o realia, w których funkcjonują nasze organizacje.

Ciekawe przykłady wdrożeń IoT przez Cybecom – w kontekście dojrzałego partnera technologicznego, który patrzy na przyszły rozwój całego ekosystemu klienta.

Jednym z lepszych przykładów holistycznie postrzeganej i prowadzonej cyfryzacji jest aplikacja Suomi.fi, którą nasi deweloperzy rozwijają dla fińskiego rządu. Aplikacja zapewnia obywatelom Finlandii jeden punkt dostępu do wszystkich usług państwowych, ich własnych danych zgromadzonych przez ograny państwa, a także pozwala na obsługę oficjalnej korespondencji z prywatnego smartfona. Zbudowanie takiego narzędzia nie byłoby możliwe bez perspektywy „większego obrazka”.

Innovation Zone – jak wygląda podejście do wprowadzania innowacji, jakie metody stosujecie, co najlepiej się sprawdza? Co sprawia, że Wasze podejście do tworzenia innowacji jest tak wyjątkowe?

Przede wszystkim – mamy je. Mówiąc o innowacjach, naprawdę warto zacząć od takich podstaw jak zabezpieczenie w firmie czasu i przestrzeni na myślenie kreatywne. Ukonstytuowanie tych dwóch czynników to - choć może nie wygląda - ogromny krok w kierunku stworzenia kultury innowacji. 
We wszystkich lokalizacjach Cybercom znajdują się centra Innovation Zone, czyli przestrzenie stworzone do kreatywnej pracy nad nowatorskimi rozwiązaniami. Pracujemy tam z naszymi klientami w trybie Proof of Concept, czyli poszukiwania dowodu na wykonalność projektu w krótkich iteracjach. PoC oferuje możliwość zwinnej weryfikacji pomysłu jeszcze zanim dojdzie do wdrożenia, które pociąga za sobą duży budżet. Z jednej strony Innovation Zone to kreatywny poligon doświadczalny, z drugiej – potężne narzędzie biznesowe, pozwalające oszczędzać czas i pieniądze. 
To zabezpiecza nam miejsce, pozostaje czas. W firmach często mamy do czynienia z paradoksem  paragrafu 22 (tym z literatury, mówiącym o jednoczesnym funkcjonowaniu wykluczających się przepisów): firmy oczekują od pracowników większej kreatywności, podczas gdy organizacja pracy nie przewiduje na nią czasu. A skoro nie ma czasu, pracownicy w pierwszej kolejności angażują się na realizację zadań bieżących, a innowacje odkłada się w czasie.
Oprócz Innovation Zone mamy w naszej organizacji narzędzie, które nazywa się Innovation In A Box. Składa się nie tylko z zestawu z kolorową tablicą ilustrującą proces, ale przede wszystkim z warsztatów, podczas których uczymy zespoły jak w krajobraz codziennej pracy zaszyć czas na pracę kreatywną. 

 Jak wygląda idealny zespół według Cybercom😊 Jak udaje się tego dokonać na tak trudnym (dla pracodawcy) rynku pracy?

Każdy nasz zespół to idealny zespół. Zrównoważony rozwój to dla nas nie tylko 17 Celów Global Compact, ale też codzienne podejście do własnej pracy operacyjnej. Myślę, że możemy siebie nazwać tympracodawcą, który do biura zaprasza całego człowieka, nie tylko jego suche kompetencje. Są one oczywiście najważniejsze, ale od naszych ludzi oczekujemy zaangażowania i odwagi. Chcemy mieć pewność, że będą świetni w codziennej komunikacji. Często pracujemy z klientami w patchworku, co w praktyce oznacza potrzebę dużej elastyczności i dojrzałości biznesowej. 
Oczywiście, doświadczamy także rotacji, ale grupa wieloletnich pracowników Cybercom rośnie. Różnorodność projektów prowadzonych z klientami i inicjatyw wewnętrznych sprawia, że u nas raczej nie sposób się nudzić i jeśli tylko ktoś chce się rozwijać, na pewno znajdzie swoją ścieżkę. 

Warsztaty z CIONET – czyli INNOVATION IN A BOX – na czym polegała koncepcja?

W czasie eventu uczestnicy warsztatów mieli możliwość wejść w kontakt z narzędziem Innovation In A Box, którym posługujemy się w codziennej pracy. Ten sposób myślenia o poszukiwaniu rozwiązań to nasza autorska propozycja, jak zaszywać w codzienną pracę zespołów myślenie koncepcyjne.

Przygotowując warsztaty założyliśmy, że postawimy na rozwiązania z obszaru internetu rzeczy. Skala zróżnicowania zagadnień z którymi goście wydarzenia przybyli na warsztaty pokazuje, jak szerokie zastosowanie ma IoT w biznesie. I jak duże jest zapotrzebowanie na innowacje we wszystkich właściwie branżach.

Tutaj daj znać, jeśli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych inicjatywach