REstart Program
DE Model

PRACA ZDALNA W NADZWYCZAJNYCH WARUNKACH... JAK SIĘ W TYM ODNALEŹĆ?

20-04-01 15:04

Zaufanie i pozytywne nastawienie

Praca zdalna zmienia sposób myślenia o obowiązkach zawodowych, wymusza inny sposób zarządzania. Jak pracować z domu i się w tym odnaleźć? Magda Ferretti jest doświadczoną specjalistką w dziedzinie zarządzania rozproszonymi zespołami i pracy na odległość. Podczas cyfrowego spotkania Digital HR dała nam wiele cennych wskazówek, jak poradzić sobie z nowymi wyzwaniami.

Warto zacząć od siebie -  zadbajmy o siebie, rytuały, komfortowe samopoczucie.  Pamiętajmy o takiej kolejności:

  • Ourselves
  • Others
  • Outcomes

Jesteśmy gotowi technicznie, a mentalnie?

Jeszcze kilka miesięcy temu zaledwie co 20. Polak pracował z domu – teraz nawet trudno ten stan oszacować. Podstawą pracy zdalnej jest zaufanie, niektórzy menedżerowie, jeśli nie widzą, że ktoś pracuje, nie są w stanie w to uwierzyć. Z drugiej strony, firmy które wprowadziły pracę zdalną i dały ludziom kredyt zaufania, korzystają na tym, ponieważ ludzie czują się zobowiązani do wysiłku w zamian za zaufanie.

Jak zorganizować pracę w domu w czasie pandemii?

  • Wcześniej mieliśmy sporo możliwości: przestrzeń coworkingowa, kawiarnie, biblioteki – teraz można pracować tylko z domu, na ogół dzieląc miejsce pracy z innymi domownikami. Trudno też w takich warunkach odseparować życie prywatne od pracy, a po pracy nie można wyjść z domu. Mimo wszystko warto zadbać o własny dobrostan.
  • W tych nieidealnych warunkach trzeba być kreatywnym, elastycznym, przygotować sobie blok czasowy dla rodziny, zmienić oczekiwania co do dyspozycyjności pracowników czy przełożonych.
  • Bądźmy wyrozumiali dla siebie, nie będziemy idealnymi rodzicami czy partnerami, pamiętajmy, że w tych warunkach łatwo konflikty.

Pojawiły się nowe wyzwania:

  • Nie mamy z innymi pracownikami bezpośredniego kontaktu twarzą w twarz, a to ważne psychologicznie
  • Menedżer nie wie, co robi pracownik
  • Brak dostępu do informacji – wszystko jest w głowach ludzi okazuje się, brakuje procedur
  • Społeczna izolacja – zwłaszcza osoby, które mieszkają samodzielnie
  • Rozpraszacze w domu. Np. praca z dzieckiem u boku. Działamy w nieidealnych warunkach, trudno na to coś zaradzić

Jak zadbać o komunikację i współpracę na odległość?

  • Codzienny kontakt – coraz częstsze narady, nawet 15-minutowa rozmowa z włączoną kamerą skraca dystans. To nie jest strata czasu. Widok innych ludzi przy pracy stanowi czynnik motywujący.
  • Różne kanały komunikacji i zasady kontaktowania się w zespole. Kontakty asynchroniczne, przez komunikatory, mailowe. Patrzmy na pozytywy – nie ma rozpraszaczy z biura, ale komunikatory są pośrednie są między spotkaniem a mailem.
  • Trzeba jasno ustalić, jak korzystamy z wybranych narzędzi i jakiego czasu odpowiedzi od siebie oczekujemy? Co robić, gdy pojawią się prawy pilne? Zakładamy pozytywne intencje!
  • Dokumentacja procesów i archiwizacja ustaleń. Łatwo jest w biurze wrócić ze spotkania i rzucić uwagę na open space. W domu trzeba się zastanowić jak to zapisywać i gdzie udostępnić, skąd czerpać informacje.
  • Okazje do nieformalnych interakcji - bo nieformalne rozmowy na korytarzu po prostu się nie odbędą. Trzeba te okazje zaplanować, myśleć o tym, co automatycznie działo się w przestrzeni biurowej.
  • Nie każdy tak samo dobrze zareaguje, część osób czuje się uwięziona, zagrożona utratą pacy – zrozumienie i wsparcie (też psychologiczne, zaangażowanie specjalistów)

Plan działań dla organizacji awaryjnie wprowadzających pracę zdalną

  • Kto podejmuje decyzje – komitet sterujący pracy zdalnej
  • Jakie procedury obowiązują aktualnie
  • Wybór narzędzi do komunikacji – im mniej różnych tym lepiej
  • Ustalenie kanałów kontaktu komunikacyjnego
  • Zarządzanie zmianą - postawa liderów

Digital HR Community na LinkedIn

Zapraszamy Was do przetestowania otwartego podejścia do dzielenia się Waszymi dobrymi praktykami i wyzwania w gronie społeczności Digital HR.

LOGOS-1

Tutaj daj znać, jeśli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych inicjatywach