REstart Program
DE Model

#leadersmindset: Grzegorz Czajkowski, VP Engineering Google

Digital Excellence Group
18-08-10 00:57

Grzegorz Czajkowski, absolwent Krakowskiej Akademii Górniczo – Hutniczej, doktoryzował się na Cornell University w Nowym Jorku, posiada MBA z Berkeley. W Google od kilkunastu lat jest odpowiedzialny za systemy przetwarzania danych oraz za produkty Big Data. Mieliśmy przyjemność porozmawiać z Grzegorzem o przyszłości cloud computingu podczas jego ostatniej wizyty w Polsce. 

Przyszłość chmury i przygotowanie załogi
Coraz trudniej jest nie być w chmurze! W USA coraz mniej rozwiązań powstaje z myślą o modelu on-premise. Z każdą nową technologią wiążą się początkowo prozaiczne problemy – takie jak brak potrzebnych kompetencji na rynku pracy oraz koszty. Te same problemy dotykają także ustępujących modeli IT. Różnica polega na tym, że podaż rynku dąży w kierunku nowych rozwiązań, więc kompetencje chmurowe stają się coraz powszechniejsze, a te on-premise rzadsze, a przez to droższe. To jest aspekt, którego nie można pominąć w budowaniu business case dla migracji do chmury.

Jednym z trendów, który będziemy obserwować w miarę jak adopcja chmury przyspieszy i jej możliwości wzrosną, będzie malejąca rola konsultantów open source i specjalistów od konfiguracji systemów. W Google wyznajemy filozofię “focus on insight, not infrastructure.” Zadaniem dostawcy chmury enterprise jest opieka nad infrastrukturą, aby biznes mógł się skupić na budowaniu wartości opartej na analizie danych, a nie na konfiguracji.

Privacy by design w Google 
Powodem, dla którego RODO nie spraliżowało procesów Google jest to, że nasze wewnętrzne polityki i wymagania wobec inzynierów są bardziej rygorystyczne niż jakiekolwiek krajowe albo kontynentalne regulacje bezpieczeństwa danych. 

Podejście "Privacy by design" zaczęliśmy stosować zanim odkryli to ustawodawcy. Elementem każdego nowego projektu w Google jest planowanie scenariuszy abuse. Przy takiej liczbie użytkowników jaką ma Google, wiemy na pewno, że nasze systemy będą celem jakiegoś ataku. Lata doświadczenia pozwalają nam się przygotować na prawie każdą sytuację.

Co roku robimy szkolenia z reagowania na sytuacje kryzysowe, poczynając od ataków hackerskich, a kończąc na symulacji zniknięcia Kalifornii.
Google jest znane ze stawiania wysokiej poprzeczki w rekrutacji. Moglibyśmy rosnąć szybciej, gdybyśmy poszli w tej kwestii na kompromis, ale utrzymywanie takiej kultury organizacji od samego początku sprawia, że pracujemy z najzdolniejszymi ludźmi w branży i możemy wiele od nich oczekiwać.

Tutaj daj znać, jeśli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych inicjatywach